Pagina's

zondag 8 maart 2015

Recensie: War Horse

Zondag ben ik naar Flanders Horse Expo geweest, een paarden event. Het was GEWELDIG! Ik heb me heel erg hard moeten inhouden met spullen kopen. Natuurlijk ben ik toch met iets naar huis gekomen. En dat is dit boek. Maandagavond had ik het uit en ik vind het zo geweldig dat ik hier gewoon een recensie over moet schrijven.



  • Tittel: War Horse
  • Auteur: Michael Morpurgo
  • Pagina's: 146
  • Genre: Oorlogsverhaal
  • Uitgegeven: 1982
Korte inhoud:
War Horse is een verhaal dat zich afspeelt enkele jaren voor en tijdens de 1ste Wereldoorlog.
Het wordt verteld door de ogen van het paard Joey. Als veulen word hij verkocht op de markt en komt zo bij de 15 jarige Albert. De twee groeien samen op en krijgen een prachtige band met elkaar. Maar dan breekt de 1ste Wereldoorlog uit en door geldzorgen is de vader van Albert geneigd om Joey te verkopen. Hij word gekocht door de Kapitein James Nicolls. Albert belooft Joey dat als hij oud genoeg ik om het leger in te gaan hij hem komt zoeken.
Na enkele maanden wordt Joey verscheept naar Frankrijk en dat begint de oorlog pas echt.
Hij maakt van alles mee en speelt een belangrijke rol voor vele mensen en dieren.
Langzaamaan loopt de oorlog op zijn einde,  maar zullen Joey en Albert elkaar terug vinden?
Als je het antwoord op deze laatste zin wilt weten, moet je dit boek zeker lezen!


Wat vond ik ervan?
Ik vond het in één woord prachtig, ik heb zelfs tranen gelaten. Het is een pakkend boek, niet dik maar dat merk je niet als je aan het lezen bent. Het leest vlot maar toch lijkt het of je echt al die jaren met Joey mee beleeft. Het is geen zweverig verhaal, je word met je neus op de feiten gedrukt. Zowel de gevoelens van mens en dier komen aan bod, dat vond ik echt heel mooi.

Dit boek raad ik aan voor mensen die van oorlogsverhalen houden maar dan net op een andere manier. Ook degene die niet meteen voor dit genre zijn zou ik toch aanraden om het eens te lezen. Het is anders dan de andere oorlogsboeken die ik al heb gelezen en echt de moeite waart!

Samengevat; een kort krachtig boek, prachtig geschreven. Dit is een boek dat thuishoort in mijn boekenkast en dat ik nog vele malen ga herlezen.


Oja, zoals je ziet op de cover is er ook een film van dit prachtige verhaal. Die kan ik iedereen aanraden! Het boek vind ik persoonlijk nog pakkender en misschien zelfs ietsje beter wat niet wegneemt dat de film ook geweldig is en zeker de moeite waard! 


Liefs, Laura


Geen opmerkingen:

Een reactie posten